گامی دیگر به سمت تحکیم نظام بین الملل آسیائی
- نوشته شده توسط منوچهر محمدی
- دسته: Sample Data-Articles
باسمه تعالی
گامی دیگر به سمت تحکیم نظام بین الملل آسیائی
حوادث و وقایعی که هم اینک در سطح بین الملل رخ می دهد خواسته یا نا خواسته جهان را در جهت افول و ضعف نظام بین الملل غرب محور و شکل گیری نظام جدید بین الملل آسیائی سوق می دهد.
1- علی رغم شکست دونالدترامپ از حزب جمهوری خواه و روی کار آمدن جوبایدن دموکرات سیاست ضد قدرت های مثلث آسیائی (روسیه فدراتیو، جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران) نه تنها ادامه یافته است بلکه بر شدت آن هم افزوده شده است و دولت آمریکا چه در سیاست های اعلانی و چه در سیاست های اعمالی خود این سه قدرت آسیائی را دشمن خود دانسته و از قدرت روز افزون آن ها اظهار نگرانی و تهدید می کند و این خود موجب نزدیکتر شدن این سه قدرت: بهمدیگر می شود.
2- امضای سند همکاری راهبرد 25 ساله میان جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران که نوعی پیوند طولانی مدت دو کشور را در عرصه های مختلف اقتصادی، نظامی، سیاسی و فرهنگی را ایجاد می کند به دنبال انعقاد اسناد مشابهی که میان جمهوری خلق چین و جمهوری فدراتیو روسیه از یک طرف و میان جمهوری اسلامی و جمهوری فدراتیو روسیه قبلا به امضا رسیده است. پیوند میان این سه قدرت آسیائی را مستحکم تر کرده و به نوعی آغاز شکل گیری یک اتحادیه قدرتمندی مشابه پیمان آتلانتیک شمالی نوید می دهد.
3- فضای سازی و به عبارتی جیغ بنفشی! که دولت های مستکبر غربی در قبال پیمان اخیر میان چین و ایران کشیده اند و به تبع آن ها هم دولت های مرتجع منطقه و هم لیبرالهای غرب زده داخلی باشایعه پراکنی و دروغ پردازی از محتوای این سند پرداخته اند موید این امر است که بازیگران جدید صحنه بین الملل و تشکیل دهندگان مثلث قدرتمند آسیائی به موقع و مدبرانه گام های وسیعی در جهت تحکیم روابط خود و مقابله با خصومت و دشمنی های قدرت های امپریالیستی غرب برداشته اند.
4- انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران به احتمال قریب به احتمال قریب به یقین خط پایانی بر حضور جناح غرب زده ی اصلاح طلب در حاکمیت خواهد بود و نوید روی کار آمدن دولتی انقلابی و همگام و هماهنگ با قوای مقننه و قضائیه را می دهد و تنها مانع بر سر راه سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی که همانا بی اعتمادی و نا امیدی نسبت به غرب و متقابلا نگاه به شرق برداشته شده و پازل موجود و تنها مانع استحکام و همگامی در روابط با روسیه و چین برطرف خواهد شد و این سه قدرت با جلب اعتماد یکدیگر همکاری ها و تعاملات سازنده را میان سه کشور تسریع خواهند بخشید.
5- از مسائل مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که این سه قدرت آسیائی نه تنها از نظر منافع ملی با یکدیگر و در ابعاد گوناگون سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی با یکدیگر در تقابل و رقابت نیستند بلکه مکمل یکدیگر خواهند بود و هر کدام از این قدرت ها دارای امتیازات و ویژگی هایی می باشند که تامین کننده نیاز های دیگر اعضای این مثلث خواهند بود. هر سه کشور نماینده تمدن های باستانی قوق العاده ارزشمندی می باشند و ریشه در تاریخ چند هزار ساله ی در این قاره کهن آسیائی دارند و پیوند های میان این سه تمدن سابقه در تاریخ قدیم دارند که مصداق بارز آن را جاده ابریشم و علاقه روسیه در رسیدن به آب های گرم جنوب از طریق ایران دارد.
6- موقعیت ژئواستراتژیک و ژئوالکونومیک و ژئوکالچر جمهوری اسلامی در چهار راه سه قاره جهان و در مرکز جهان اسلام و در منطقه ی غرب آسیا به این کشور موقعیت ممتازی داده است که در تقابل با جمهوری خلق چین و روسیه فدراتیو می تواند به عنوان یک سرمایه عظیم در به اشتراک گذارده شود و متقابلا امکانات و توانمندی های اقتصادی و تکنولوژیک روسیه و چین نیز مورد استفاده جمهوری اسلامی قرار گیرد. انجام مانورهای نظامی مشترک در دریای عمان و اقیانوس هند از جمله مصداقی از همکاری های نظامی میان سه کشور و نشان دهنده ی عدم وجود اختلاف بر سر مسائل مرزی و... می باشد.
7- موفقیت نسبی این سه قدرت در غلبه ی بر ویروس کشنده کرونا به ویژه در تولید واکسن های موثر ضدویروس و متقابلا عجز و ناتوانی کشور های به اصطلاح پیشرفته و مدرن در غرب از جمله ایالات متحده آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و ... که همچنان با تلفات سنگین انسانی با این ویروس خطر ناک دست و پنجه نرم می کنند اولین کارزار و مسابقه ی جهانی است که میان نظام بین الملل درحال افول غربی و نظام بین الملل جدید آسیایی صورت گرفته و رجهان و برتری این نظام جدید را در صحنه سیاست جهانی به رخ عالمیان کشیده و بیانگر این امر هم می باشد که رقابت میان قدرت های در حال افول غربی و قدرت های در حال عروج شرقی در صحنه های دیگر هم ادامه داشته و در همه حال نشانگر دست برتر قدرت های شرقی خواهد بود و این رقابت و بعضا خصومت موجب خواهد گردید که قدرت های غربی هر چه بیشتر در با تلاق خود ساخته ی نظام مدرنیته و سکولار غربی فرو رفته و غرق گردند.
8- دولت جمهوری اسلامی و بر طبق پیش بینی های دقیق مقام معظم رهبری باید سیاست خارجی خود را در قالب نظام بین الملل جدید آسیائی و به عنوان یک بازیگر قدرتمند و به عبارت دیگر ابرقدرت منحصر به فرد و در هماهنگی با دو بازیگر قدرتمند این نظام جدید تنظیم نموده و سیاست طلب کارانه و مدعی را نسبت به قدرت های مستکبر غربی در پیش گرفته و در جهت استیفای حقوق چپاول شده و از دست رفته خود که چه در دوران قبل از پیروزی انقلاب و چه در دوران جنگ تحمیلی خسارات های زیادی را متحمل شده است ادعا نامه صادر نمود و در تعامل با قدرت های غربی از آن ها بازخواست نموده و جبران خسارت های مالی و جانی خود را طلب نماید و به جای سیاست منفعلانه و ذلیلانه فعلی سیاست تهاجمی را در پیش گیرد و یقینا مورد حمایت ملت های مسلمان هم قرار گرفته و جهان مستکر غربی را به انفعال خواهد کشاند. در این رابطه مطالب زیادی است که در آینده نزدیک تحت عنوان سیاست خارجی در تراز انقلاب و گام دوم به رشته تحریر در خواهد آمد. ان شاءالله